Web-analytiikka & Konversio-optimointi

Web-analytiikka

Web-analytiikalla ei tarkoiteta pelkästään käviseurannan asentamista. Kävijäseuranta tuottaa äärettömän arvokasta informaatiota sivustosi selaajien käyttäytymisestä. Tätä tietoa analysoimalla voidaan löytää sivustosi ongelma- ja solmukohdat. Näitä asioita korjaamalla ja kehittämällä sivustostasi voidaan ottaa irti sen koko potentiaali. On tärkeää tietää, mitä selaajat tekevät sivustollasi, mitä he eivät tee, tai mistä liikenne yleensä sivustollesi saapuu. Kun tavoitteena on tehdä tulosta verkossa, ei tätä infoa ole vara sivuttaa olan kohautuksella. Kun sivustosi rakenne ja toiminta on kunnossa, on aika maksimoida konversio.

Konversio-optimointi

Konversio-optimoinnilla tarkoitetaan sivuston kehittämistä maksimaalisen tuloksen tai tehtävän saavuttamiseksi. Siinä missä hakukoneoptimoinnin tehtävä on tuoda kävijöitä sivuillesi, konversio-optimoinnin tehtävä on muuttaa mahdollisimman moni näistä kävijöistä asiakkaaksi. Konversio-optimointi nojaa hyvin vahvasti Web-analytiikkaan. Seuraamalla, analysoimalla ja testaamalla löydetään ratkaisuja, joilla selaajista saadaan maksavia asiakkaita. Sivustosi tuotto on tällä hetkellä X, Mitä tarkoittaisi tulokselle jos se pystyttäisiin tuplaamaan konversio-optimoinnilla? Tiesitkö, että niinkin pieni asia kuin linkin väri tai tekstin fontti voi muuttaa klikkausten määrää radikaalisti?

Konversio-optimoinnin tavoitteet

Mietitkö mitä kävijät tekevät tai miksi he eivät tee sivustollasi?

Haluttu käyttäytyminen voi sivustosta riippuen olla hyvinkin erilaista. Jossain tapauksessa sivustolla halutaan selaajan ottavan yhteyttä lomakkeella, toisessa tapauksessa ostopäätöksen tekeminen on ratkaisevassa asemassa ja kolmannessa uutiskirjeen tilaaminen on koko homman ydin. On tärkeää ymmärtää, jos jokin menetelmä sivustolla ei toimi, tai vie selaajan huomion pois varsinaisesta tavoitteesta.